Choć mieszkańcy i samorządowcy z okolic Kolna od lat upominają się o realizację zachodniej obwodnicy miasta, inwestycja ta dopiero niedawno wkroczyła w etap przygotowawczy. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej, a zakończenie prac i rozpoczęcie budowy planowane jest na 2030 rok. Czy inwestycja otrzyma pełne wsparcie finansowe i utrzyma zapowiadany harmonogram?
Poseł Kazimierz Gwiazdowski zwrócił się z interpelacją do ministra infrastruktury w sprawie budowy zachodniej obwodnicy Kolna w ciągu drogi krajowej nr 63 w województwie podlaskim. Jak zaznaczył, zgłasza się do niego wielu samorządowców i mieszkańców z okolic Kolna, którzy regularnie pytają o tę inwestycję.
Odwołując się do komunikatów przekazywanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, przypomniał, że w sprawie tego zadania
ogłoszono przetarg na prace przygotowawcze, a zamówienie obejmuje opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej.– Celem projektu jest nie tylko rozbudowa istniejącej infrastruktury drogowej, ale także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym niechronionych uczestników ruchu, oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza teren miasta Kolno, co przyczyni się do poprawy jakości życia jego mieszkańców. Planowana inwestycja obejmuje m.in. modernizację odcinka DK63 o długości 5,7 km od miejscowości Wincenta do granicy miasta Kolno oraz budowę ok. 2 km nowej drogi drogi wojewódzkiej nr 647 – wskazał poseł.
W związku z tym, zadał konkretne pytania: na jakim etapie znajduje się procedura przygotowawcza, czy wybrano już firmę do opracowania dokumentacji projektowej oraz środowiskowej, jakie są planowane terminy zakończenia prac przygotowawczych i rozpoczęcia realizacji inwestycji, a także, czy przewiduje się zabezpieczenie środków finansowych w budżecie państwa na tę inwestycję na lata 2025-2027.
Wniosek o ZRID do 2029 roku
Na zapytanie odpowiedział sekretarz stanu w resorcie – Stanisław Bukowiec. Jak wskazał, aktualne harmonogramy prac wskazują, że inwestycja ta znajduje się na etapie prac przygotowawczych.
– w IV kwartale 2024 r. podpisana została umowa z Wykonawcą na przygotowanie dokumentacji projektowej. Opracowanie dokumentacji projektowej dla przedmiotowego zadania będzie realizowane na podstawie umowy zawartej z przedsiębiorstwem Infra – Centrum Doradztwa. Po opracowaniu dokumentacji projektowej możliwe będzie złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji (DŚU) – przewidywany termin złożenia ww. wniosku to IV kwartał 2026 r. – wyjaśnił.
Kolejnym krokiem ma być złożenie w III kwartale 2029 roku wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po jego uzyskaniu, odbędzie się ogłoszenie przetargu na roboty, a rozpoczęcie realizacji przedmiotowej inwestycji przewidziano na III kwartał 2030 roku.
Co z budżetem?
Wiceminister odniósł się również do kwestii zabezpieczenia środków finansowych w budżecie państwa na realizację zachodniej obwodnicy Kolna. Wskazał, iż w Planie inwestycji realizowanych z udziałem środków budżetu państwa na 2025 rok Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są obecnie przewidziane do poniesienia środki finansowe z budżetu państwa na wydatki związane z procesem przygotowawczym przedmiotowego zadania – zarówno w roku bieżącym, tj. 2025 oraz jest planowane poniesienie środków finansowych z budżetu państwa w latach kolejnych.
– Jednocześnie należy mieć na uwadze, że inwestycje drogowe, także ww. inwestycja na drodze krajowej nr 63, są przedsięwzięciami wieloetapowymi, o dużym stopniu skomplikowania technicznego i organizacyjnego, wymagającymi współpracy wielu organów oraz poniesienia wysokich nakładów finansowych, stąd też ich realizacja jest czasochłonna, a terminy poszczególnych etapów realizacji inwestycji drogowych mogą ulec zmianie – dodał.
Bukowiec zapewnił jednak na koniec, że Ministerstwo Infrastruktury w pełni nadzoruje procesy inwestycyjne na sieci dróg krajowych i dba o prawidłowość ich przeprowadzenia przez GDDKiA, a także dokłada wszelkich starań, by najpilniejsze potrzeby transportowe w obszarze dróg były realizowane w jak najkrótszym czasie, z uwzględnieniem efektów poszczególnych przedsięwzięć dla całej sieci i z zapewnieniem celowości wydatkowania środków publicznych..